16.6.14

התמצאות באמצעות תהודה – Echolocation

אנשים רבים לא ישנו אמש:  חלק בגלל המונדיאל, חלק בגלל גמר ה-NBA, חלק מפני שיש להם הצגות פרויקטים היום. חלק אחר (כולל ידידינו העמיתים בתכנית מנדל למנהיגות חינוכית בצה"ל) משום שהם קצינים בתפקיד שהיו עסוקים בחיפושים אחרי הנערים החטופים ובענייני ביטחון אחרים. וחלק אחר, כי הם הורים שאינם יודעים היכן נמצאים ילדיהם.

ברגעים כאלה חשוב שנכיר תודה על הפריבילגיה שיש לנו, לזכות בתנאים המאפשרים התעסקות בדברים נצחיים, שיש לעסוק בהם גם בעת שלום וגם בעת מלחמה. דווקא כשהכול בחוץ נראה כל כך שחור ואכזרי ואלים, חשוב שנעריך כמה שפר עלינו גורלנו להיות במקום של אור ושל ביחד שכל כולו מוקדש לשיפור החברה ולעשיית טוב.

ברצוני להביע תודה והערכה למי שמאפשרים זאת: קרן מנדל ומר מורטון מנדל, וכן נשיא הקרן, פרופ' יהודה ריינהרץ, שנמצא עמנו היום.

לפני שבוע סיימתי ללמד קורס למחזור כ"ב של בית הספר על זהות וחינוך. בין השער עסקנו במטפורות ובפעלים שאנו משתמשים בהם כדי לתאר תהליכים חינוכיים. בהשראת הדיונים עם מחזור כ"ב חיפשתי מטפורה לעבודה על הפרויקט, ובמיוחד על העבודה עם מנחה אישי ועם מנחים ועמיתים בסדנת הפרויקטים.  ברוח ג'ורג' אורוול והדיונים שהיו לי עם עמיתי מחזור כ"א השנה, חיפשתי מטפורה חדשה ורעננה, שאיננה שחוקה או קלישאית, מטפורה שתעורר מחשבה.

והנה היא: echolocation

אקרין לכם דקה על echolation מיוטיוב,  http://youtu.be/IO0-lL5v8AU , ולאחר מכן אקריא לכם את התרגום החופשי שלי לקטע. התרגום נעשה חופשי יותר ככל שמתקרבים לסוף. כשאקריא את הקטע, החליפו את המילה "עטלף" בצירוף "עמית בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית".

Echolocation היא שיטה של תפיסה חושית שבאמצעותה בעלי חיים מסוימים מתמצאים בסביבתם, מזהים מכשולים, מתקשרים עם אחרים ומוצאים מזון. עטלפים משתמשים ב-echolocation  כדי לנווט בחשיכה ולמצוא מזון. העטלף פולט סדרה של קולות בתדר גבוה מפיו או מאפו. גלי הקול הללו פוגעים בחפץ, חוזרים אל העטלף ויוצרים הד שבאמצעותו העטלף יכול לקבוע את גודלו וצורתו של המכשול בדרכו, וכן את כיוון התנועה שלו. מערכת  echolocation זו היא כה מדויקת, שעטלפים יכולים להבחין בקרציות ובאמיתות עדינות ודקות כחוט השערה".

עמיתים מחזור כ"א היקרים, אני מברך אתכם על הרגלי ה-echolocation שפיתחתם בשנתיים באחרונות, ושבזכותם הגעתם עד הלום בפיתוח הפרויקטים. אני מאחל לכם שתהיו קשובים להדים שיחזרו אליכם, גם ביומיים האלו וגם בהמשך דרככם המקצועית.

מדברי הברכה שנשא ד"ר אלי גוטליב בפתיחת הצגת פרויקטים של עמיתי מחזור כ"א בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, 16 ביוני 2014